קשישים תשושי נפש: הגדרה, גורמים ותסמינים

מה זה תשוש נפש?
תשוש נפש הוא מונח כללי שמתאר ירידה ביכולות הקוגניטיביות של האדם, כגון הזיכרון, השיפוט, ההתמצאות, השפה והחשיבה. תשוש נפש יכול להשפיע על תפקודי היום-יום, הרגשות, ההתנהגות והקשרים הבין-אישיים של האדם. תשישות נפש אינה מחלה ספציפית, אלא תוצאה של מספר מחלות או גורמים אחרים שפוגעים במוח. תשישות נפש היא תופעה נפוצה בקרב קשישים, אך אינה חלק בלתי נמנע מההזדקנות.

מהם הגורמים להפיכת אדם לתשוש נפש?

הגורמים העיקריים לתשישות נפש הן מחלות שקשורות לדמנציה, כמו אלצהיימר. הדמנציה היא מצב שבו יש ירידה קבועה ומתקדמת ביכולות הקוגניטיביות, שאינה נובעת מהזדקנות רגילה או מהפרעות נפשיות אחרות. הדמנציה גורמת לפגיעה בתפקודי היום-יום ובאיכות החיים של החולה והמטפלים בו. הדמנציה אינה ניתנת לריפוי, אך ישנם טיפולים שיכולים להאט את ההתקדמות שלה או להקל על התסמינים.

גורמים נוספים שיכולים לגרום לתשוש נפש הם:
פגיעות ראש או פגיעות במוח שנובעות מתאונות, שבץ, נפילות, טראומה או ניתוחים.
שימוש בחומרים כמו אלכוהול, סמים, תרופות או תוספי תזונה שיכולים לפגוע במוח או להשפיע על הכימיה המוחית.
מחלות גופניות או נפשיות שיכולות להשפיע על המוח, כמו דיכאון, חרדה, תת-פעילות בלוטת התריס, חוסר בוויטמין B12, זיהומים, סרטן, דלקות או חוסר בחמצן.
גורמים סביבתיים או חברתיים שיכולים להשפיע על המוח, כמו חוסר במוטיבציה, בעניין, בהשתתפות או בהוראה, חשיפה לרעש, לזיהום או לחומרים רעילים, או חוסר בתמיכה, בהבנה או בקשרים.

מהם התסמינים של תשוש נפש?
התסמינים של תשוש נפש יכולים להיות שונים בין אדם לאדם, ולהשתנות בהתאם לגורם הגורם לתשוש. באופן כללי, התסמינים יכולים להיות קוגניטיביים, תפקודיים או רגשיים. הנה כמה דוגמאות:
תסמינים קוגניטיביים: איבוד זיכרון, בעיות בלמידה, בהבנה, בשפה, בחשיבה, בשיפוט או בתכנון, קושי בהתמצאות בזמן או במקום, קושי בזיהוי אנשים או חפצים, הפרעות בתפיסה או בדמיון, הלם חוזר ונשנה, או הפרעות בתשומת הלב או בריכוז.
תסמינים תפקודיים: קושי בביצוע פעילויות היום-יום, כמו להתלבש, להתפשט, לאכול, לשתות, להשתמש בשירותים, להתקלח, לנקות, לבשל, לקנות, לנהוג, לטפל בעצמם או בביתם, להתאים לשינויים, לפתור בעיות, לעקוב אחר הוראות, לשמור על הסדר או הניקיון, להתמודד עם כסף או חשבונות, לשמור על תרופות או טיפולים, או להשתתף בחיי הקהילה.
תסמינים רגשיים: חוסר בתחושת הערכה, בביטחון, בשמחה או במשמעות, תחושת עצב, חרדה, פחד, כעס, אגרסיביות, חשדנות, הפרעות בשינה, באכילה או במשקל, חוסר בתשוקה, ברצון או בהנאה, ניתוק מהמציאות, הלוך, חיפוש, או התנהגות לא הולמת.

קשישים תשושי נפש
קשישים תשושי נפש

איך מאבחנים תשוש נפש?
אין בדיקה אחת שיכולה לאבחן תשוש נפש, אלא תהליך שמשלב כמה שלבים. השלבים יכולים לכלול:
ראיון אישי עם האדם ועם מטפל או בן משפחה שמכיר אותו היטב, כדי לאסוף נתונים על ההיסטוריה הרפואית, התפקוד הנוכחי, השינויים האחרונים, התסמינים, הגורמים האפשריים, הצרכים, המטרות והקשיים של האדם.
בדיקות קוגניטיביות שמבאחנות את היכולות השונות של המוח, כמו הזיכרון, השפה, החשיבה, השיפוט, ההתמצאות ועוד. הבדיקות יכולות להיות פשוטות או מורכבות, ולהתבסס על שאלות, תרגילים, ציורים, משחקים או מחשבים.
בדיקות גופניות שבודקות את המצב הכללי של האדם, כמו הדופק, הלחץ, החום, הנשימה, הראייה, השמיעה, התזונה, המשקל, התרופות, החיסונים, הכאבים ועוד. הבדיקות יכולות לכלול גם דם, שתן, רוק או דימות.
בדיקות דימות שמראות את המבנה או הפעילות של המוח, כמו CT, MRI. הבדיקות יכולות לחשוף פגיעות, גידולים, דימומים וכו'…
התייעצות עם מומחים שונים שיכולים לתרום לאבחון, כמו נוירולוג, פסיכיאטר, פסיכולוג, גריאטר, מרפא בעיסוק וכו'…

מה יש במחלקות לתשושי נפש?
מחלקות לתשושי נפש הן יחידות טיפול מיוחדות שמיועדות לקשישים שסובלים מתשישות נפש או, שדורשת הערכה, טיפול, ריפוי, הכוונה או הגנה. המחלקות יכולות להיות חלק מבית חולים, מרכז גריאטרי, או מוסד אחר, ולהציע שירותים שונים, כמו:
צוות רב-תחומי שמורכב ממומחים בתחומי הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה, הפסיכולוגיה, הגריאטריה, החברה, הטיפול התפקודי, הטיפול הפיזי, הטיפול התקשורתי, התזונה, הסיעוד, ועוד.
תוכניות טיפול אישיות שמתוכננות לפי הצרכים, המטרות, היכולות, העדפות והערכים של האדם והמשפחה שלו, ומתעדכנות בהתאם להתקדמותו ולשינויים במצבו.
טיפולים רפואיים שיכולים לכלול תרופות, טיפולי תמיכה, טיפולי מניעה, טיפולי חירום
סביבה מותאמת שמספקת את התנאים המתאימים לטיפול באנשים במצבים של תשישות נפש.

/ 5.

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בטוויטר
שיתוף בנלינקאדין
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בבמייל

יצירת קשר

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

Open chat
אנחנו כאן בשבילך 24/7
אנחנו כאן בשבילך לכל שאלה? איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן